Atkinsova dieta

23. listopad 2016 | 09.05 |

Základní zásadou této diety je tvrzení "jezte tuk a ztratíte tuk" Spočívá v tom, že dodáváte organismu velmi vysoké množství tuků a bílkovin při současném omezení sacharidů na minimum. Zásady této diety vyplývají z přesvědčení, že se netloustne prostřednictvím tuků, nýbrž cukrů a omezení sacharidů má přinutit organismus ke spalování tuků. Dieta ovlivňuje způsob činnosti látkové přeměny a okyseluje krev, což výsledně vede k menšímu pocitu hladu.


Atkinsova dieta se stejně jako Dukanova dieta skládá ze čtyřech fází.

1. Přípravná fáze.
Jde o nejvíce omezující fázi celé diety. Jejím cílem je "naprogramovat" organismus, aby spaloval tuky místo sacharidů. Proto se při ní omezuje příjem sacharidů na maximálně 20 gramů denně. Doporučuje se jíst buď 3 větší nebo 4-5 menších pokrmů během dne. Během této fáze dochází k nejrychlejšímu úbytku kilogramů. Tato etapa trvá dva týdny.

Je dovoleno jíst:

  • - produkty bohaté na bílkoviny: maso (všechny druhy), plody moře, vejce,
  • - produkty bohaté na tuky: máslo, olej, olivový olej, majonéza,
  • - zeleninu s nízkým obsahem sacharidů (především zelenou listovou),
  • - doplňky (denně): citrónová šťáva, olivy, šlehaná smetana nebo smetana do kávy bez cukru.

Produkty zabronione:

  • - cukr,
  • - pečivo,
  • - těstoviny,
  • - ovoce,
  • - zeleninu s bohatým obsahem škrobu,
  • - kofein.


2. Fáze další ztráty váhy.
V této etapě dochází k postupnému dodávání sacharidů do denního jídelníčku (5 gramů týdně). Tato fáze trvá dokud Vám do zamýšlené váhy zbývá 2-5 kilogramů. Pro dosažení maximálního efektu je třeba pravidelně kontrolovat svoji hmotnost. Pokud nové produkty nebo jejich zvýšené množství působí přibrání na váze nebo zvyšují chuť k jídlu, je třeba se jich vzdát.

Produkty přípustné v této fázi zůstávají stejné, k nimž můžete postupně dodávat:
- ovoce,
- bílé sýry,
- zeleninu obsahující škrob,
- luštěniny.


3. Fáze před udržováním váhy.
Tato etapa se málo liší od předchozí. Pořád jíte produkty dovolené v předchozích fázích a dále zavádíme do naší diety více sacharidů (kolem 10 gramů týdně).

4. Fáze udržování váhy.

Úkolem této etapy je udržování dosažené váhy v dalších letech. Každý si musí přizpůsobit množství přijímaných sacharidů pro svůj organismus (má to být hodnota v rozmezí 25 a 90 gramů denně) tak, aby nepůsobily přibírání na váze. Pro jistotu je třeba jednou týdně kontrolovat svoji váhu. Dobře vyvážená dieta způsobí, že neztloustnete více jak 2 kilogramy. Kromě toho máte pravidelně cvičit a pít nejméně 2 litry vody denně.

Přednosti Atkinsovy diety:

  • rychlé, viditelné výsledky,
  • nevyžaduje počítání kalorií ani kontrolování glykemického indexu produktů.


Nedostatky Atkinsovy diety:

  • velké množství přijímaných tuků a bílkoviny může způsobit problémy z cholesterolem, může vést k skleróze a dlouhodobě až k infarktu a vážným poruchám srdce,
  • může vést ke vzniku jo-jo efektu.


Stejně jako Dukanova dieta také Atkinsova dieta vyvolává hodně kontroverzí. Zdůrazňují se její možné negativní důsledky pro zdraví i to, že nezajišťuje organismu dostatečné množství sacharidů. Tato dieta také není pro každého, pokud jde o kulinární záliby. Ne všichni chtějí rádi konzumovat tak velké množství masa. Nejdůležitější je, a před jejím případným začátkem se poradit s lékařem, který zjistí jestli taková kúra je pro Vás vhodná a neohrožuje Vaše zdraví.

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře